Je bent je op je werk en je baas zegt: ach doe jij dat even. Eigenlijk is het enige goede antwoord nee, want je moet deze week een belangrijk project afronden. Bovendien staat je agenda vol met afspraken en vergaderingen. Maar nog voordat je er erg in hebt, zeg je ja. Je kunt jezelf wel voor de kop slaan. Een ‘even-klusje’ haalt gegarandeerd je hele planning overhoop. Je zucht: ze moeten ook altijd mij hebben … Denk jij nu: ah, de ‘story of my life’? Baal jij ook altijd als je weer eens te snel ja gezegd hebt? Ondertussen weet je niet meer wat een avondje vrij is. Je neemt je werk mee naar huis want anders haal je die deadlines nooit. Ontdek hoe het komt dat je te snel reageert en wat je eraan kunt doen zodat jij zelf je dag bepaalt in plaats van een ander.


Zeg jij het maar …
Reactief gedrag vertonen we allemaal en op zich is dat niet erg. Maar als reactief gedrag een patroon begint te worden, loop je het risico dat je op en den duur alle regie uit handen geeft. Je wordt geleefd omdat je kiest voor de keuzes van anderen. Twijfel je in hoeverre jij reactief bent ingesteld? Probeer dan eens te letten op gedachten als:

  • Ik laat het maar op me af komen anders heb ik het straks gedaan.
  • Er is geen andere optie, het moet gewoon.
  • Waarom ik?
  • Een snipperdag? Daar heb ik geen tijd voor.
  • Waarom hoor ik altijd alles als laatste?
  • Ja als ik bij de baas slijm, dan lukt mij het ook wel.

Komen dit soort gedachten vaker voor en mis je het overzicht? Dan handel je zonder twijfel reactief en is de kans groot dat je geleefd wordt.

Te snel reageren
Ooit gehoord van het stimulus-respons reflex? Dat houdt in dat externe prikkels (stimulus) een bepaalde stemming oproepen van waaruit jij onbewust, als in een reflex, reageert of handelt (respons). Denk maar eens aan een rood stoplicht. Uit een reflex trap je op de rem. Of deze: het zoemen van een mug bij je oor. Je wappert zonder te kijken met je hand om hem weg te jagen. Maar er is hoop: tussen stimulus en respons zit een ruimte (gap). In deze ruimte maak je in een ‘split second’ een keuze. Wil je je eigen lot bepalen, dan zul je je eerst bewust moeten worden van deze ruimte en leren hoe je hem beter kunt benutten. Je zult merken dat je altijdeen keuze hebt.

Verander reactief in proactief gedrag
In Stephen R. Covey’s boek ‘De 7 eigenschappen voor succes in je leven’ zegt hij het volgende over proactief gedrag: ‘ons gedrag is afhankelijk van onze besluiten, niet van onze omstandigheden’. Wie reactief is laat zich regeren door de omstandigheden. Dus: wil jij af van die ‘even-klusjes’, wil jij de interactie naar anderen op het werk en thuis verbeteren en je dag zelf bepalen? Kies dan bewust, ontdek waar je wel of geen invloed op hebt en ontwikkel een proactieve instelling.

Hoe word je proactief?
Proactief zijn, wat betekent dat eigenlijk? Je proactief opstellen houdt meer in dan initiatief nemen. Je kijkt vooruit, anticipeert en zet verandering in gang. Je kunt je op je zelf en op jouw omgeving richten. Proactieve mensen presteren beter op het werk mede omdat ze zelf ervoor zorgen dat hun werk en werkomgeving beter aansluit bij hun eigen sterktes en behoeften. Proactief zijn is geen trucje en vergt bewustwording en inzicht. In het Leef! Maximaal 3 maanden programma besteden we veel tijd aan het verkrijgen van inzichten en proactief handelen. De slachtofferrol is uitgespeeld, je ontdekt je persoonlijke barrières, leert bewuster kiezen, verantwoordelijkheid nemen en ervaart hoe je via win-win denken positieve relaties bouwt. Ga naar https://leefmaximaal.nl/leef-3-maanden-programma/ voor meer informatie of neem contact op.